Omgaan met kritiek

Omgaan met kritiek

 

Kritiek krijgen is slikken. Hoe meer je afwijkt van de gangbare mening, hoe meer kritiek je krijgt.
Vaak gaat het bij kritiek niet alleen om goed gefundeerde argumenten, maar ook om manipulaties. Je kan zelf de ander (onbewust) manipuleren of andersom.

Kritiek is moeilijk te verwerken als je meent dat het persoonlijk op jou slaat. Als dat gebeurt merk je hoe iemand je emotioneel onder druk zet door het op de persoon te spelen en niet op de zaak zelf (bijvoorbeeld “jij hebt altijd wat” of “je begrijpt er helemaal niets van” ). Het kan ook zijn dat je aan dat iemand vooral kritiek op je heeft om je te laten voelen wie hier de sterkste is.
Maar in sommige gevallen ben jij zelf degene die vindt dat de kritiek op jou als persoon slaat en is dat niet de bedoeling van de ander.

Manipuleren

Sommige mensen zeer zeer handig in emotioneel manipuleren en lijken het nodig te hebben om steeds maar weer te laten zien hoe ‘sterk’ ze zijn. Anderen zijn zeer gevoelig en lijken vrij weerloos tegen kritiek. Vaak hangt dit samen met iemands karakter, levensgeschiedenis, enz.

In elk geval: als er emotionele druk gebruikt wordt om te winnen, gaat het om manipulatie.

Gesprekstechnieken

Rechtstreeks keihard de confrontatie aan gaan helpt niet (“ik zal ze eens wat laten zien!”). Vinden dat iemand zich anders moet gedragen (“Het is gemeen, onrechtvaardig” ) helpt ook niet. Door bewust gesprekstechnieken toe te passen heb je meer greep op de situatie en voel je je minder onzeker. Zo schiet je minder snel in de verdediging of geef je het op.

De gesprekstechnieken in een notendop:

1. Blijf bij je boodschap.
Haal geen oude koeien uit de sloot, en bedenk ook niet elke keer iets nieuws.

2. Val niet aan, maar verdedig je zelf ook niet.
Veer wat mee, maar blijf bij je standpunt. Dit doe je door te bevestigen wat de ander heeft gezegd (“Zo kan je het zien”). Zo maak je duidelijk dat je de ander hebt gehoord zonder dat je er in mee laat trekken.

3. Neem de tijd om even in en uit te ademen.
Blijf rustig. Zo krijg je geen spijt van je woorden.

4. Geef een fout toe zonder daar een drama van te maken.
Verneder de ander niet, maar maak je zelf ook niet kleiner. Verdedig je zelf

5. Verdedig jezelf niet tegen de aanval van een ander.
Reageer op de inhoud en niet op de toon van de ander. Blijf open, probeer er iets van te leren en vraag de ander zijn of haar kritiek concreet te maken. Als het onbruikbaar en niet gefundeerd is: leg het naast je neer.

6. Weet je grenzen en stel ze ook: nee is nee.
Zeg het vriendelijk maar duidelijk en kijk iemand aan. Zorg dat je lichaamstaal hierop aansluit. Dus recht opzitten en rustig blijven.

 

Back to Buddha
9 december 2011

 

 

 

 

 

 

Getagd met , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*